§ 37. Велика та мала літері в тексті й реченні
А. З великої літери пишемо:
1)
початкове слово будь-якого тексту, його окремих частин, розділів, підрозділів,
параграфів тощо;
2) перше слово речення після крапки, знака питання (знака питання з крапками), знака оклику (знака оклику з крапками), трьох крапок, якими закінчується попереднє речення: У хаті тепло: від печі йде дух, розходиться по всіх закутках (М. Коцюбинський); Вона пішла. А куди ж іти? Може, знову піти роботи шукати? Та де ж її знайдеш? Роботи! А нащо ж його й роботи шукати? (Б. Грінченко); Не буди мене... Ще трошки... Хвилиночку... Ой... (О. Довженко);
3) перше слово
речення, що вставляється в текст між двома окремими реченнями чи приєднується
до попереднього речення і береться в дужки: Як добре, що не світиться в
сінях. (Нема нічого злого, щоб на добре не вийшло.) Хтось відчинив входову браму (Б. Лепкий); Довкола стовбура кружляємо. Ану, бува, наздоженеш. (Що цього вже не буде, знаємо, проте — живеш) (В. Стус);
4)
перше слово підрядкових текстових виносок на зразок: Про це див. у праці...;
Тут і далі цитуємо за виданням...; Цит. праця...; Там же...; Там само...;
5)
початкове слово ухвальної частини тексту постанови, указу тощо, яка йде після
слів “постановляє”, “постановляю”, “повідомляє”;
також початкове слово тексту протоколу після слів “слухали”, “ухвалили”:
Кабінет Міністрів
України постановляє: Перенести робочий день 9 березня на 11 березня цього року;
Слухали:
Фінансова дисципліна у виробничому об’єднанні “Електроприлад”. Інформація контрольно-ревізійної
комісії (акт перевірки бухгалтерії та адміністрації додається).
Ухвалили:
Вказати головному бухгалтерові об’єднання “Електроприлад” п. Тарасенкові М.
І. на недостатньо ефективний стиль роботи бухгалтерії з фінансовими
документами, а генеральному директорові об’єднання п. Захарченкові В. М. на
відсутність з його боку належного контролю за фінансово-господарською
дисципліною в установі (з
протоколу);
6)
перше слово кожного рядка віршованого тексту (з огляду на авторську настанову)
незалежно від наявності розділового знака в кінці попереднього рядка і від
форми передачі такого тексту — строфами чи в суцільний рядок (в останньому
випадку зберігати початкову велику літеру рядків, що не починають окремого
речення, не обов’язково):
Україно! Доки жити буду,
Доти відкриватиму тебе (В.
Симоненко);
І не хотілося мені, Щоб ти ночі, тії дні Минали в безрік (Я. Щоголів); Повітря склом виблискує ламким, І
тиша ніжно дзвонить над полями (М. Рильський);
7)
перше слово текстових рубрик, позначених цифрою (або великою літерою) з крапкою
(у цьому разі одну рубрику від иншої також відокремлюємо крапкою):
Кабінет Міністрів
України постановляє:
1. Затвердити
Положення про Єдиний державний реєстр підприємств та організацій України
(додається) і ввести його в дію з 1 січня 1996року.
2. Міністерству статистики вжити заходів щодо створення та введення Єдиного
державного реєстру підприємств та організацій України;
5.1. Асоціяція є юридичною особою.
5.2. Асоціяція має печатку встановленого зразка і штамп зі своїм найменуванням, може мати спеціяльні бланки, емблеми, значки, вимпели (зі Статуту асоціяції гімназій і ліцеїв України);
8) перше слово авторських діалогічних ремарок драматургічного тексту, поданих у дужках усередині або в кінці репліки чи монологу дійової особи: Валерій. Ну? (Дзвінок, бере трубку.) Так!.. Вислав сорок машин. Так, і сам виїжджав на кар’єр. (До Шумила.) Ну, закінчуємо! (О. Довженко); Л і л я. Я допоможу вам, дядю Пашо! (Підтримуючи Пахома Микитовича, виходить.) (Ю. Яновський).
9) перше слово ремарок, що подаються в дужках тексту промови і передають ставлення слухачів до сказаного: Слава і честь борцям за вільну незалежну Україну (Бурхливі тривалі оплески. Присутні встають і співають національний гімн) (з газети);
10)
перше слово прикінцевих текстових ремарок (поданих у дужках) на зразок: (Закінчення
в наступному номері); (Далі буде);
11)
перше слово текстових ілюстрацій-речень, поданих у дужках, лапках (усередині
авторської фрази) або після двокрапки (наприкінці авторської фрази): Розглянемо
односкладні речення типу “Спать мені не хочеться”;
Деякі односкладні речення (Світає; Дощить) мають нульову валентність (з наукової статті).
Примітка. У
текстах великого державного або міжнародного значення (у парламентських та
урядових постановах, державних та міжнародних актах тощо) актуалізовані слова і
фрази можна повністю передавати великими літерами: Верховна Рада Української
Радянської Соціялістичної Республіки урочисто ПРОГОЛОШУЄ НЕЗАЛЕЖНІСТЬ УКРАЇНИ
та створення Української держави — УКРАЇНИ (з Акту проголошення
незалежности України).
Великими
літерами иноді передають також назви текстів та їх композиційно завершених частин, ключові слова рекламних текстів, реєстрові слова
словникових статей, прізвища на афішах, у програмах, ділових паперах тощо: Фірма
пропонує активний ВІДПОЧИНОК... (з газети); Нові КАРТРИДЖІ за новими
цінами (з рекламного оголошення).
Б. З малої літери пишемо:
1) слова після крапок
у реченні, що передають уривчастість мовлення: — Любити мені хочеться,
мамо... Вас же любили колись. Може, я... знайду... мамо... знайду...
(О. Довженко); — Дивіться... он там... встає (М. Коцюбинський); За
ними ще один... ще... їх багато (В. Підмогильний);
2)
слово в реченні, що стоїть після інтонаційно виділеної в ньому мовної одиниці
зі знаками питання чи оклику: Все (довкруги? в тобі?) поснуло, бо ти все
спиш, і спиш, і спиш (В. Стус); В нас уже є досвід — сумний досвід! — в
загрозі втрати інтелектуального потенціялу, з різних причин не усунутій свого
часу, криється лихо, далебі більше від економічних катастроф (з журналу);
Якщо інтонаційно
виділене слово (чи слова) в тексті не є частиною речення, а саме виконує його
функцію, то подальшу фразу починаємо з великої літери: Село! Село! Веселі
хати! Веселі здалека палати,
бодай ви терном поросли! (Т. Шевченко); Рідний край!
На світі немає нічого
дорожчого за нього, за землю, яка породила тебе і виростила (І. Цюпа);
3)
перше слово текстових рубрик, позначених цифрою або малою літерою з подальшою
круглою дужкою (у цьому разі одну рубрику від иншої відокремлюємо крапкою з комою
або комою, якщо рубрики малослівні); так само перше слово текстових рубрик без
будь-яких цифрових і буквених позначок і з початковим тире, напр.:
Комісія працює в
таких напрямках:
а) координація
роботи засобів масової інформації, які впливають на суспільну свідомість;
б) організація
системи конкурсів, змагань, олімпіяд тощо;
в) організація тестування знань та профорієнтаційного прогнозування;
г) видача цільових
чеків на освіту дітей;
ґ) індивідуальна робота з сім’ями (з газети);
Основними завданнями центрів є:
забезпечення прав
громадян України...;
здійснення
комплексу організаційних заходів...;
організація та здійснення широкого і систематичного рекламування об’єктів приватизації;
створення та
ведення реєстрів акціонерів;
сприяння розвиткові в Україні фондового ринку (з Положення про центри сертифікаційних
аукціонів);
Демократична шкала передбачає дотримання таких принципів:
— шкала — організація дітей і педагогів, які об’єдналися для спільної
навчально-виховної діяльности;
— навчання учнів фінансується суспільством на основі загальної рівности;
— вчитель і учень
мають право загального вибору;
— критерії якости навчально-виховного процесу — відповідність рівня
підготовки випускників потребам суспільства, що перевіряється практикою (з газети);
4)
перше слово ремарок, що подані наприкінці речення або тексту в дужках і
вказують на їхнє джерело (якщо це слово не є власною назвою): У нас є ті
духовності, що дають право увійти до європейського дому й стати врівень з
цивілізованими народами світу (з виступу); Хочеш їсти калачі — не сиди на печі
(прислів’я);
5) перше слово авторських діялогічних ремарок драматургічного тексту, поданих у дужках після найменування дійової особи: Міліціонер (іде до дверей, гукає). Свідок Чуйко! (Ю. Яновський); Карташов (яблуко випало з рук). Дозвольте, дозвольте!.. (О. Довженко).